Michalina Hendrys – Kraków

O mnie:
Urodziłam się w 1989 roku, mieszkam i tworzę w Krakowie. Szczególnie interesuję się szeroko rozumianą fotografią otworkową. Buduję własne camery obscury starając się wykorzystać wszystkie możliwości jakie daje ta technika. Tworzę zarówno zdjęcia otworkowe a nawet wieleset-otworkowe, jak i filmy oparte na zjawisku ciemni optycznej.
Pasjonuje mnie szeroko rozumiany związek fotografii z naturą: zjawisko naturalnej światłoczułości, samoistne projekcje rzeczywistości w naturze, wpływ różnych czynników atmosferycznych na obraz fotograficzny, oraz odmienne postrzeganie świata związane z różną percepcją czasu. Fascynuję się alternatywnymi technikami fotograficznymi takimi jak : luksografia, emulsja, guma dwu-chromianowa, cyjanotypia, papier solny, mokry kolodion, cliche verre i inne. Często łączę je między sobą oraz z nietypowymi podłożami takimi jak: papier czerpany, tkanina, szkło, kamień, drewno, lustro, ceramika oraz rośliny.
Jestem działaczką oraz jedną z założycieli Collodion Collective PL

Edukacja:
2016: Wet Plate Collodion & Salt Print workshops with Borut Peterlin, Barcelona Hiszpania
2012-2014 Studia Magisterskie, Uniwersytet Artystyczny, Poznań, Fotografia
2009-2012: Studia Licencjackie, Akademia Sztuk Pięknych, Poznań, Fotografia
2007-2009: Szkoła Kreatywnej Fotografii, Krakowskie Szkoły Artystyczne

Nagrody, wyróżnienia, publikacje:
2017 Mocny Kard – Opolski magazyn fotograficzny, nr 4, publikacja projektu „Odpodobnienie”
2015: nagroda publiczności na OFFO Objazdowym, Galeria Magazyn 22, Jastrzębie Zdrój
2014: wytypowana do udziału w konkursie i wystawie w ramach 34. edycji konkursu im. Marii Dokowicz, Galeria Miejska Arsenał, Poznań.
2014: wytypowana do udziału w konkursie i wystawie: Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych, Wielka Zbrojownia ASP, Gdańsk.

Wystawy indywidualne:
2017: Sny Lucidy, Muzeum Stanisława Staszica, Piła
2016: „Dwa Matterhorny”, Slemenova Špica (1911 m) Alpy Julijskie, Słowenia
2015: VI OFFO Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej, Olza
2015: Autoportret, Galeria Pauza, Kraków, wystawa indywidualna

Wystawy grupowe:
2017: London Pinhole Festival, Four Corners Gallery, Londyn, UK
2017: SE Center’s Alternative processes exhibition, Greenville, Karolina Południowa, USA
2017: Pavlovka Pinhole Fest, Pavlovka Art Gallery, Kijów, Ukraina
2017 „Punctum”, Juried international photography exhibition, PH21 Gallery, Budapeszt, Węgry
2017: II Wystawa Fotografii w technikach dawnych i alternatywnych, Galeria Piwnica, Młodzieżowy Domu Kultury nr 2, Zabrze
2016: TIFF Festival, „Territorium Novum”, Art Main Station by mia, Dworzec Gł. PKP, Wrocław
2016: Woodland Photography Festiwal org. przez Boruta Peterlina, Željnske jame, Kočevje, Słowenia
2016: 1st Int. Festival of Film Photography and Alternative Process in Río Gallegos Patagonia Argentyna
2016: London Pinhole Festival, Doomed Gallery Dalston, Londyn UK
2016: Revela-T Festival, "Forever Young" , Fabryka Cal Garbat, Vilassar de Dalt, Barcelona, Hiszpania
2015: nagroda publiczności na OFFO Objazdowym, Galeria Magazyn 22, Jastrzębie Zdrój
2015: Young Art Show 8, House of Arts, Piestany, Słowacja
2014: Galeria Miejska Arsenał, Poznań, w ramach 34. edycji konkursu im. Marii Dokowicz
2014: Nieoczywiste, Galeria Aula UAP, Poznań
2014 Dyplomy UAP 2014, Międzynarodowe Targi Poznańskie2014 Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych, Wielka Zbrojownia ASP, Gdańsk
2014: Płynność Obrazu, Galeria Stara, Łódzki Dom Kultury, Foto festiwal, Łódź
2013: Pinhole World, Zatoka Sztuki, Sopot

Festiwale filmowe:
2016: Salair International Independent Film Festival, Kamen-on-Ob, Kraj Ałtajski, Rosja
2016: półfinalista na 3rd International University Film Festival Allucinema, Puebla, Meksyk
2016: półfinalista na Locomocion / Experimental Animation Festival, Meksyk, Meksyk
2016: Ozark Shorts, A Monthly Screening of Int. Award-Winning Short Films, Lamar, Missouri, USA
2015: SEFF Szczecin European Film Festival, Szczecin

Wystawy w ramach Collodion Collective PL:
2016: Mazipos Project, Visual Kontakt Gallery, Oradea, Rumunia
2016: Mazipos project, Ateliéri 300 štvorcov, Banska Bystrica, Słowacja


Odpodobnienie

Projekt został wykonany w technice wielootworkowej. Zależało mi na tym, by rozmieszczenie otworków nie służyło jedynie uzyskaniu multiplikacji, ale było kluczowe w procesie konstrukcji obrazu. Udało mi się wypracować rozmieszczenie otworków w tak precyzyjny sposób, by ich zagęszczenie tworzyło jaśniejsze i ciemniejsze partie obrazu poprzez bardziej lub mniej nakładające się multiplikacje. Obraz należy oglądać na dwa sposoby: z daleka przedstawia mój portret, z bliska zaś ujawnia kilkaset autoportretów, które go tworzą. Projekt jest dyptykiem, składa się z dwóch portretów: w negatywie i pozytywie. Pierwszy złożony jest z oryginalnych negatywów papierowych, drugi jest ręcznie wykonanymi z nich stykówkami, na papier barytowy. Portret negatywowy jest "surowy", natomiast pozytywowy został skorygowane tonalnie w trakcie tworzenia stykówek. Fragmentaryczność wynika z technicznych cech fotografii otworkowej. Ponieważ praca jest większa niż moja twarz naświetlanie musiało odbywać się partiami. Portret ten jest moją podobizną, jednak jego modułowość oraz walory fotografii wielootworkowej, burzą to podobieństwo. Sytuuje się więc gdzieś pomiędzy identycznością, a odmiennością, między podobieństwem a odpodobnieniem.

Jest to dyptyk złożony z wielu odbitek barytowych wielootworkowych. Na poprzednim OFFO prezentowałam jedynie wersję w pozytywie łączoną komputerowo, projekt w tym roku przyjął ostateczną formę w pełni analogową, dlatego zależy mi na ponownej właściwej jego prezentacji.